Townhall-sessie inclusief onderwijs, 4 december 2023 Utrecht

Op 4 december 2023 vond de townhall-sessie over diversiteit en inclusie binnen Hogeschool Utrecht plaats. De sessie is georganiseerd door Genevieve Jagga en Rieshma Badloe, in samenwerking met het lectoraat Organiseren van Waardig Werk en het Netwerk Diversiteit & Inclusie. Patricia Wijntuin was moderator van de bijeenkomst. De bijeenkomst had als doel om te bespreken hoe Hogeschool Utrecht (HU) een verbindende rol kan spelen met betrekking tot diversiteit en inclusie (D&I) en wat er nodig is om te komen tot een meer inclusieve organisatie. Diverse sprekers en paneldiscussies boden inzicht in de uitdagingen en benodigde tools om effectief D&I-beleid te implementeren.

De bijeenkomst begon met Spoken Word: deze krachtige opening met ‘Spoken word’ gaf een artistieke en gevoelsmatige dimensie aan de bijeenkomst en benadrukte het belang van inclusie en diversiteit als kernwaarden van de hogeschool.

Vervolgens sprak Eva Reuling, lid van het College van Bestuur (CVB) van de HU. Eva Reuling benadrukte dat inclusie een integraal onderdeel is van de kernwaarden van de HU. Ze merkte echter op dat er een kloof bestaat tussen het beleid en de uitvoering. Dit werd toegeschreven aan een gebrek aan kennis binnen de organisatie over dit thema en soms ook handelingsverlegenheid van docenten en medewerkers om met lastige situaties om te gaan.

Daarna volgde een gesprek van NCDR Rabin Baldewsingh met moderator Patricia Wijntuin.

Deze discussie richtte zich op de herkenning en erkenning van racisme in Nederland. Rabin Baldewsingh benadrukte dat discriminatie strafbaar is en racisme niet. Er werd vastgesteld dat, hoewel de studentenpopulatie divers is, het personeelsbestand niet dezelfde diversiteit weerspiegelt. Hiernaast is er weinig inclusief lesmateriaal beschikbaar. Het belang van het verankeren van diversiteit en inclusie in de organisatie werd benadrukt, waarbij ok training en bewustwording in de branche van cruciaal belang zijn.

Josje Dikkers sprak hierna over inclusieve organisaties en leiderschap. Zij deelde een model dat bestaat uit vier typen inclusiebeleving van medewerkers in een organisatie: Differentiation, Inclusion, Exclusion en Assimilation. Ook benadrukte ze het verschil tussen beleid gericht op diversiteit en het tegengaan van discriminatie en racisme versus regelingen gericht op het bevorderen van inclusie. Inclusieve leiders, tot slot, moeten ervoor zorgen dat medewerkers hun unieke zelf kunnen zijn en zich tegelijkertijd onderdeel voelen van het team, bijdragen aan organisatieontwikkelingen, en waardering centraal stellen.

Rabin Baldewsingh sloot het panelgesprek af met een aangepaste versie van de slogan van de Hogeschool Utrecht: "Hier is alles samen", als een uitnodiging tot een inclusieve en verbindende benadering binnen de hogeschool.

Diversity officer van de HU Elena Valbusa sloot het formele deel van de bijeenkomst af met haar reflectie op het goede werk dat er op het gebied van diversiteit & inclusie plaatsvindt op de HU. Echter, voor de uitvoering van haar werk (en dat van het Netwerk Diversiteit & Inclusie) zou het goed zijn indien dit netwerk meer verankerd zou zijn in de organisatie van de HU.

Aan het eind van de bijeenkomst presenteerden Sandra Geelhoed en Melly Soiso de beelden en woorden die zij gemaakt en verzameld hadden tijdens de bijeenkomst.

Een verzameling briefjes, samengesteld tijdens de bijeenkomst over inclusief onderwijs. Sommige briefjes hebben alleen een paar woorden, zoals "de norm", "zwart is niet mijn kleur het is een achtergrond" en "wit is niet mijn kleur het is een achtergrond". Andere briefjes hebben ook illustraties.
Beeld: ©NCDR